lördag 5 januari 2013

Kalas eller inte kalas, det är frågan!

Idag var jag på 90-årskalas för min faster Ella. Mycket trevlig gumma som jag brukade hälsade på då och då när hon bodde kvar uppe i Fullsborn, ståhlssläktens vagga. Tyvärr blir det aldrig av numera fastän hon bor på mycket närmre håll. Hon fick fina och välförtjänta hyllningar idag. Själv bidrog jag med ett litet korsord om jubilaren.

Om drygt en månad fyller jag själv 50, men jag kan inte bestämma mig om jag vill ha kalas, smita iväg på en resa eller göra något annat.

Visserligen var det trevlig fest idag men jag känner mig ganska trött och sliten efteråt fast jag bara varit gäst. Hur skulle det då bli om man ska arrangera festen och fixa och dona både före och efter. Hög risk för rejäl migrän som efterrätt. På plussidan skulle ju vara ett trevligt minne och ett tillfälle att träffa sina vänner. Har faktiskt blivit erbjuden gratis lokal.

Smita iväg på en flygresa då? Har kikat lite på billiga resor till Spanien, bland annat Barcelona, Sevilla och Alicante. Lite varmare och lite omväxling från Byn. Nackdelarna är en hel del restid, fixande med boende och större omkostnader. Tvungen att ta ut semesterdagar dessutom från min "sysselsättningsgaranti". (Ja, det heter faktiskt så.)
En bekants dotter från Komotobo(Kenya) ska visa sin film om kvinnlig omskärelse på en filmfestival i Frankfurt dagen före min högtidsdag. 316:- tur och retur med Ryanair. Nja, Frankfurt i februari låter väl inte så frestande vid närmare eftertanke.

Kanske det blir en tredje variant ändå. Lånar en bil och tar en liten dagstur bland småbyarna neråt Gävle eller Rättvik eller varför inte norra Hälsingland (Sörforsa?). Eventuell en övernattning någonstans. Jag avnjuter gärna speciella tillfällen i stillhet lite för mig själv.

Vilket det än blir så är det hög tid att bestämma sig. Ska låta det värka fram kommande vecka och fatta beslutet nästa helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar