måndag 31 augusti 2009

Fadern, sonen och hushållerskan

Man visade en BBC-dokumentär på tv i kväll om en katolsk präst som hade fått barn med sin hushållerska på 70-talet. Förstår inte vad filmmakarna är så upprörda över. Tycker de att det är fel med sex utanför äktenskapet?! (Det tycker jag, så jag blir ledsen över vad de gjorde, men vill inte kasta någon sten som om jag vore syndfri.) Är inte filmmakarna bara stora hycklare? Skulle de kunna göra en dokumentär om vegetarianen som åt kött i hemlighet eller ett jehovas vittne som tog emot en blodtransfusion? Tråkigt öde för sonen så klart, men han fick ändå leva med båda sina föräldrar. Vad skulle ha varit den bästa lösningen? Jag vet inte vad Kyrkans praxis är om en präst erkänner ett faderskap. Osmakligt i alla fall av hushållerskan att skriva en bok och tjäna pengar på historien.

Nu kommer världens bästa månad, September!!!

2 kommentarer:

  1. Mig veterligt brukar sådana präster bli avstängda från sin tjänst. Eftersom man inte kan upphäva en vigning (det som Gud har instiftat...) kan man inte heller göra en person till icke-präst såvida man inte kommer fram till att personen inte hade en prästkallelse från början, för då kan det nog annulleras precis som med äktenskap.

    Men praxis är mig veterligt att man inte tillåter personen att verka inom Katolska Kyrkan. Därför är man ju i praktiken inte präst längre.

    SvaraRadera
  2. Tillåts prästen gifta sig med barnets mor om kvinnan så önskar? Den som onekligen kommer i kläm är ju barnet. Vad är bäst för honom? Har svårt att tro att Kyrkan inte vill ta sitt ansvar och hjälpa barnet.

    SvaraRadera