söndag 29 juni 2014

Viva Colombia!

Det finns väl inget sportevenemang som kommer ens i närheten av fotbolls-VM:s status. OS kan slänga sig i väggen vare sig det gäller sommar- eller vintervarianten. (För mig är det bara bandyslutspel och annandagsderbyn som kan konkurrera, men det har ju mycket att göra med min hemvist i världen.) Man märker hur snabbt man blir beroende VM-fotbollen när det plötsligt blir en matchfri dag halvvägs in i turneringen. En känsla av total tomhet och abstinensbesvär infinner sig.

Jag håller alltid på de som är underdog, den som aldrig vunnit något och förväntas förlora nu igen. I årets VM har det varit de afrikanska lagen + Bosnien, USA, Australien och Colombia. Sedan har Costa Rica tillkommit tack vare dras framfart i sin hopplöst svåra grupp med tre världsmästare. Tyvärr sållas ju oftast mina favoriter snabbt ut redan i gruppspelet när jag har sådana riktlinjer för mina sympatier. Men några har jag kvar fortfarande och av dem är väl Colombia de som har störst kvaliteter. Brasilien i kvartsfinal känns dock som en övermäktig uppgift.

Det verkar inte bli något inhopp för Marwa från Komotobo som domare i VM tyvärr. Han har bara fått vara reservdomare i några matcher hittills och lär väl inte plockas fram nu när slutspelet har börjat. Men han måste ju ändå vara helnöjd med att fått byta ut lärarrummet i Komotobo Secondary School mot några veckors VM-fotboll i Brasilien.

Före VM utsåg jag Argentina som favoriter till guldet med motiveringarna 1)Man har en fördelaktig lottning så man kan gå lite på sparlåga i början av den långa turneringen. (Nu slipper man ju dessutom Spanien på sin slutspelshalva.) 2)Messi måste vara väldigt revanschsugen efter Barcelonas misslyckade säsong och förra VM:s bakslag. 3)VM går i Sydamerika men man slipper ändå Brasiliens enorma krav på att lyckas 4)Man har ett bra försvarsspel till skillnad mot t ex Brasilien. Jag ser ingen anledning till att ändra på detta tips nu.

Nästa VM i Ryssland får man hoppas att Sverige är med igen. Fast då krävs det nog en ny lagkapten i landslaget. Fantastiskt egentligen att Sverige tagit lika många VM-medaljer genom åren som Spanien, Portugal och England tagit tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar