måndag 12 september 2011

Katoliker som skrämmer


Jonas De Geer, medlem i SSPX och Svenskarnas Parti(f.d. Folkfronten)

Varför verkar så många katoliker attraheras av extremhöger och antisemitiska grupperingar? Man blir riktigt mörkrädd ibland när man hamnar på avvägar bland bloggar och annat på internet med katolska förtecken. Katolska Kyrkan är ju mycket tydlig när det gäller rasism och dylikt (se nedan). Ofta är det i och för sig personer som vurmar för en underlig form av katolicism och till och med förnekar att påven är legitim(!). Men andra kan ha bra och vettiga teologiska åsikter men ändå hamna i suspekta främlingsfientliga läger. Visst kan man få vara starkt kritisk mot islam och ifrågasätta en alltför generös invandringspolitik, men tonen är allt annat än kristen. Föraktet lyser igenom när man raljerar över invandrare även om man kanske undviker att uttrycka sig öppet rasistiskt. Förmodligen är det en reaktion på att vänsterfolk kraftigt dominerar svensk media (åtminstone "public service") och att det finns mycket underligheter på andra håll både bland katoliker(t ex Katolsk Vision) och den ganska förvirrade Svenska Kyrkan.

Katolska Kyrkans Katekes:

§1935 Man måste övervinna och avlägsna varje form för diskriminering som gäller personens grundläggande rättigheter, antingen man nu grundar den på kön, härkomst, hudfärg, sociala villkor, språk eller religion. Ty allt detta står i motsättning till Guds avsikter.

§839 Kyrkan, Guds folk i det Nya förbundet, upptäcker i det att hon tränger in i sitt eget mysterium, sina band med det judiska folket ”som Gud först talade till”. Till skillnad från de andra icke-kristna religionerna är den judiska tron redan svar på Guds uppenbarelse i det Gamla förbundet. Det är det judiska folket ”som har fått söners rätt, härligheten, förbunden, lagen, gudstjänsten och löftena, de har fäderna, och från dem kommer Kristus som människa” (Rom 9:4-5), ty ”Gud tar inte tillbaka sina gåvor och sin kallelse” (Rom 11:29).

§840 Då man för övrigt ser på framtiden strävar det Gamla förbundets folk och Guds nya folk fram mot likartade mål: de väntar på Messias ankomst (eller återkomst). Men på den ena sidan väntar man på den korsfäste och uppståndne Messias återkomst, han som erkänns som Herre och Guds Son, på den andra väntar man på Messias ankomst vid tidens slut

2 kommentarer:

  1. Jag tror man attraheras av det katolska när man söker Sveriges rötter.
    Det går ju att till viss del, vara nationalistisk och ha konservativa åsikter kring att bevara Sverige kristet osv, och ändå kombinera detta med en sund människosyn. Att det skall vara en kristen etik i sverige, är ju inte en rasfråga egentligen. Det ursprungliga har ju aldrig varit "renrasigt" svenskt utan det har alltid förekommit stora skaror av olika nationaliteter inom sverige.
    Så egentligen så lever den främlingsfientlige i en slags fantasi utopi kring hur Sverige borde vara.

    Det kan också bero på den sekulära andan som finns i sverige. Där man helt utraderat allt som har att göra med svensk tradion inom kristenheten. När det tex kommer hit invandrar grupper från Islam, så tror jag att detta triggar igång vissa främlingsfientliga grupper att söka en andlig grund för sina argument.
    Och som jag sade ovan, så finner man den katolska tron i sveriges rötter, och ser katolska korsriddare som martyrer mot den islamistiska invasionen av europa.
    Frontmän som Karl Mertell som år 732 stoppade den muslimska invasionen av Europa, och senare korsriddares kring mot muslimer, ses som hjältar.

    Det finns ju också en del antisemitiska element i den kristna tron som attraherar. Dels har vi Jesu hårda till judar i evangelierna, samt Paulus ord, och även del kyrkofäders skriften som man finner stöd för sina argument.

    Man så att säga skapar sin egen religion, och plockar ut lite russin här och där.. Men det håller ju inte rent teologiskt i längden.. En sann kristen katolik, kan ju inte hata sin broder. Det är inte förenligt med helheten av vad den kristna tron står för..

    SvaraRadera
  2. Av någon anledning verkar pingströrelsen och andra frikyrkor i Sverige ha klarat sig bättre från detta problem.
    Påståendet att Nya Testamentet skulle vara antisemitiskt har jag aldrig förstått. Men det är klart, vill man förvränga något i bibeln så finns alltid möjligheten om viljan finns. Och viljan verkar finnas hos både bland antisemiter och "antikristna".
    Hos en del kyrkofäder verkar det finnas starkt antijudiska skrifter, men det var väl ganska ömsesidigt med hatskrifter på den tiden mellan judar och kristna.

    SvaraRadera