söndag 25 september 2011

Kidz och eukaristin?

Jag och vår förstfödde var till Smyrna idag på gudstjänst. Det var ett slags barnmöte med Kidz, församlingens barn- och ungdomsledare. Mycket teater, tävlingar och skoj med ett proffsigt husband som stöd. Tänkvärda ord om bön på temat "What would Jesus do?" Jag gillade att de höll det lite öppet med den frågan angående den "besvärlige och störiga klasskompisen". Efteråt kunde man köpa mat, ugnstekt falukorv med potatismos. Mycket trevlig tillställning.

Senare på eftermiddagen var jag och den yngsta grabben på mässa i Alfta. Det var mest för att frugan jobbade som jag tog med honom. Vi var ganska få, lite knaggligt med sången och David blev uttråkad och gick ut en sväng, kom tillbaka och var ganska "äälig" (=det kröp i kroppen på honom). Men han var föredömligt lågmäld i sitt genomlidande av gudstjänsten, men när han frågade och jag viskande försökte förklara vad prästen gjorde vid nattvarden; att det var bröd och vin som förvandlades till Gud, så viskade han bestämt -Nähä, det tror jag inte på!

Ändå skulle jag inte tveka en sekund att åka till mässan om jag bara kunde välja en av dagens gudstjänster. Ingen proffsighet, hängivenhet eller goda intentioner kan ersätta Den Heliga Mässan med dess höjdpunkt Eukaristin, Nattvarden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar