lördag 31 januari 2009

Sörforsa

Tog bilen till Sörforsa i morse. Löste Melodikrysset på vägen dit (ca 15 mil) och kom fram strax före tolv då mässan började. Operetten "Fågelhandlaren" var väl det knepigaste i dagens kryss.
Det lilla charmiga katolska kapellet i Sörforsa invigdes 1909 och firar därför 100 årsjubileum i år. Många av arbetarna på linspinneriet där kom från Österrike och Böhmen och var katoliker. Kapellet är en liten kopia av kejsarinnan Elisabets alpkapell i Österrike. Efter mässan bjöd Alice Palm som vanligt på sopplunch i sitt hem strax intill. En molande huvudvärk la en viss sordin över dagsutflykten, annars var det en bra dag.

Jag har precis läst klart "En rysk pilgrims berättelser". Mycket intressant bok. Den handlar om bön, i synnerhet Jesusbönen (Herre Jesus Kristus, Guds son, förbarma dig över mig, syndare). Boken trycktes 1881 i Kazan, där Per Hellmyrs var bandyproffs förra vintern, som nu spelar i Edsbyn igen, där den katolske bandyfantasten Leif bor med sin fru Erika, som är chefredaktör för Budbäraren som jag gör korsord åt och vars farfar arkitekten Cyrillus Johansson har ritat de flesta byggnaderna runt linspinneriet i Sörforsa. Nu ska jag äntligen ge mig i kast med påvens bok "Jesus från Nasaret" som Erika gav mig i höstas signerad av biskop Anders som brukar ha en semestervecka i Sörforsa varje sommar. Med andra ord; Allt hör ihop! No man is an island!

4 kommentarer:

  1. Sant nöje att läsa din rader på nätet!

    SvaraRadera
  2. Håller med, det är verkligen en fröjd att läsa denna blogg. Och det där med Sörforsa låter så intressant. Vi måste ta sällskap dit någon gång framåt våren!

    SvaraRadera
  3. I lördags åkte jag, Simon och Elis förbi Sörforsa och då tänkte jag på dig faktiskt men visste inte om du fortfarande brukar åka dit.

    SvaraRadera
  4. Tack för berömmet Leif och Lorentz!

    Anki: Hur hamnade ni Sörforsa?
    Hade ni kört vilse?

    SvaraRadera