onsdag 6 mars 2013

Spännande både i Rom, Kenya och Zinkens Damm!

Nu är det hög dramatik på alla mina tre stora intresseområden. En ny påve ska väljas och en ny president i Kenya. Dessutom är det sjukt spännande om vem som går till bandyfinalen på Friends Arena 17:e mars.

Pratet om att det "kanske är dags för" en påve från Latinamerika, USA eller Afrika tycker jag är rätt tramsigt. Lyckligtvis väljer man nog påve efter den man tror klarar av "jobbet" bäst. Man brukar vilja försöka varva långa och korta perioder för påvarna, så jag tror på en yngre påve den här gången. Jag gissar på en italienare i åldern 55-60.

Uhuru Kenyatta leder rätt stort i de senaste opinionsmätningarna och får kanske över 50% i första valomgången, men om jag fattat rätt så finns det en regel om att man måste ha fått en viss procent i ett antal av landets 47 counties också. Både Uhuru och hans vapenbroder i koalitionen TNA, William Ruto, är anklagade för att ha legat bakom mycket av de våldsamheter som drabbade landet efter förra valet 2007 och dessutom en massa ekonomiska oegentligheter. Uhuru är son till Kenyas förste president Jomo Kenyatta. Hans utmanare om presidentposten, premiärminister Raila Odinga (avlägset släkt med Barack Obama!), är son till Kenyas första vicepresident Jaramogi Oginga Odinga som senare föll i onåd hos Jomo och sattes i fängelse.

Hammarby vann tursamt första semifinalen i söndags på Ön och ska vi vara ärliga så hade vi bybor en hel del matjord i fickorna ikväll när Edsbyn vann på straffar på Zinken. Att Bandyförbundets ordförande, bajaren Håkan Ramsin, gick ut och "önskade" Hammarby-Villa i final för publiktillströmningens skull, har ju bara höjt temperaturen i den redan heta drabbningen. Jag har aldrig varit på Zinkens Damm så jag funderar på att följa med supporterbussen på torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar