söndag 2 oktober 2011

Korsordsbombningen har börjat!

Idag har jag börjat att mejla till tidningar runt om i Sverige. Jag ska försöka kränga korsord med anknytning till lördagar 2012. Samtliga lokalblaskor ska få ett mejl innan jag är klar. Kryssen innehåller en bildfråga om den dagens datum och en fråga om någon som har namnsdag den dagen. Jag gjorde en liknande drive för några år sedan utan något gensvar. Gjorde sedan det samma med Svenska Kyrkans församlingsblad, även det utan respons. För drygt ett år sedan försökte jag igen med kyrkobladen och fick plötsligt ett enormt gensvar. Över 26 olika församlingar har använt mina korsord hittills. (Det brukar vara ca tio varje gång.) Varför det blev en sådan succé denna gång vet jag inte. Kan jag få bara hälften så bra respons från lokaltidningarna nu, så skulle jag nog nästan kunna leva på bara mina korsord. Hoppas! Hoppas! Det skulle vara en lösning på den rävsaxliknande situation jag hamnat i, med kronisk huvudvärk men kalla handen från Försäkringskassan i fråga om sjukpenning.

2 kommentarer:

  1. Jag önskar dig verkligen all framgång i detta värv!

    Jag föreställer mig att korsord för en tidnings del kan vara en viktig del i relationen till läsarna.

    För läsarna kan det självklart vara en avkoppling och ett nöje, samtidigt som det kan vara ett måhända underskattat medel för att underhålla en allmän bildningsnivå.

    Det är således lovvärt ur flera aspekter!

    SvaraRadera
  2. Tack Stefan! Jo, jag försöker göra mina kryss lite allmänbildande med många kunskapsfrågor, men även många homonymer dvs ord med flera betydelser. (Till exempel "Efterskänkande av botgöring eller gett upphov till liv genom befruktning" = AVLAT) Det är kanske en yrkesskada från min tid som lärare.

    SvaraRadera