söndag 2 augusti 2009

Ovanåkers Sockens Släktbok del II

Bläddrade i släktboken igen hos mina föräldrar. Jag hittade f.d. cykelhandlaren, skomakaren och kyrkvärden i Byn som var en riktigt rolig prick och gärna berättade ekivoka historier. Jag minns när jag var riktigt liten och pappa skickade mig att köpa ventilgummi till cykeln som han höll på att laga. Jag frågade efter "gummi åt pappa" och cykelhandlarn höll på dö av skratt och skämtade med mig en bra stund om detta. Varför, förstod jag inte förrän många år senare.

Jag la märke till hans farbror i släktboken. Han, en fattig bonde i Torrbergsbo, blev änkeman med åtta barn. Han gifte om sig och fick femton(15!) ungar till med den nya frun. Summa; 23 barn! Jag som har fullt upp med våra tre grabbar.
Jag letade upp min farmors farmor igen också, hon som dog i spetälska. Hennes farbror dog i samma sjukdom elva år innan hennes bröt ut. Hoppas att spetälska inte är något som kan finnas i generna. Det skulle var intressant att släktforska lite djupare om man hade tid och ork. Släktböckerna är ganska knapphändiga med uppgifter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar