söndag 29 mars 2009

Vem älskar april och november?

Varken april eller november fick några röster på min enkät och det kan jag förstå. Skulle gärna snabbspola förbi dem båda två. De andra nollpoängarna januari och oktober är väl lite bättre. Lite ljusare varje dag i januari och vackra färger i oktober. November är blött, blåsigt och kallt och väldigt långt till våren. April är inte mycket bättre.
Hit och dit, snöblask följt av sommarvärme och sedan snöblask igen. Det som lyfter april lite, är att man för ljuga en smula och påskfirandet, som ökat i betydelse sedan jag blev katolik.

Det blev lite exotisk mat igen ikväll efter mässan i Bollnäs. Mina eritreanska vänner bjöd på injera med kycklingstuvning och sallad, bunna med mbaba (kaffe med popcorn) m m. De blev lite stressade när jag kom och erbjöd skjuts innan mässan. De hade missat att flytta fram klockan en timme. Det är alltid lika svårt att förklara för ickeeuropeér vad som är poängen med detta krångel, eftersom jag själv aldrig fattat vitsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar