lördag 23 juni 2018

Varför Orvar?!

Då och då har jag i mina korsord som jag konstruerar haft med den lite fyndiga frågan "man eller skaft". Svaret ska då vara "Orvar". Orv är ju ett lieskaft så i plural då orvar. Trodde jag alltså tills jag till min förskräckelse fick se i en ordlista att det heter ett orv , flera orv! Jag har varit så säker på att det heter en orv , flera orvar, så jag har inte ens brytt mig om att kolla upp det. Skam och vanära! Så igår kväll började jag det mödosamma arbetet att gå genom mina flera hundra korsord som jag har på lager och leta efter ordet Orvar bland dem och ändra frågorna.
Ingen tidningsredaktör eller krysslösare har reagerat på min blunder och påpekat felet ännu men skammen är ändå högst påtaglig i mitt förkrossade hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar