söndag 3 juli 2016

Status Quo

I lördags var jag för ovanlighetens skull på rockkonsert. Det legendariska hårdrocksbandet Status Quo, som både jag och sonen Lucas gillar, var på besök i Furuvik utanför Gävle, så jag passade på att "offra" en EM-kvartsfinal i fotboll och ha en gemytlig kväll tillsammans med honom.
Det kändes lite konstigt att inte tillhöra det äldre gardet på en rockkonsert utan tvärtom förmodligen ligga ungefär på snittåldern. Grabbarna(?) i bandet har lovat/hotat att detta är deras sista turné. Nu ämnar de lägga gitarrer och dylikt på hyllorna.


SMHI hade varnat för både ihållande regn och åska men som tur var blev det uppehållsväder hela kvällen. Speciellt som det rådde paraplyförbud(?!) på Furuvik. Medhavda accessoarer av detta slag måste lämnas vid entrén! Sångaren och gitarristen Rick Parfitt var inte med eftersom han drabbades av en hjärtattack efter en konsert i Turkiet nyligen. I hans ställe fick basistens son(!) rycka in. Jag hade rätt låga förväntningar på grund av detta, men vi blev riktigt nöjda med det vi fick höra. Inte minst imponerade 67-årige sångaren Francis Rossi med sina gitarrsolon. Han var med och bildade bandet innan jag ens var född!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar