söndag 9 mars 2014

Ulf Ekman del 2

Oj vilken bomb och ändå så väntat på ett sätt. Att Ulf och hans fru Birgitta ska tas upp i Katolska Kyrkan alltså.

Man skulle kunna säga att det var Ulf och Livets Ord som satte igång min resa hem till Katolska Kyrkan en gång på åttiotalet. När min frikyrka började anamma det mesta av lärorna från Uppsala så kände jag att det var droppen. Jag orkade inte vara kvar längre i församlingen utan nu kommer det att spåra ur fullständigt, tänkte jag. Jag började fundera i banor att hitta ett andligt hem i ett annat samfund. Utan att vara vare sig teolog eller historiker så stod det ändå ganska snart klart för mig att Katolska Kyrkan var den ursprungliga. 1997 togs jag upp i Kyrkan efter moget övervägande och så här 17 år senare känns det lite som ödets ironi att Ulf och Birgitta också delar vår tro.

Välkommen hem Ulf, Birgitta och alla andra som valt att ta steget in i Moderkyrkan. Jag tror ni är medvetna om att ni kommer till en Helig Kyrka men som består av bristfälliga människor. "The Church is not a museum for saints, it's a hospital for sinners", som någon klok människa uttryckt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar