måndag 27 augusti 2012

Trettio år sedan studenten

I lördags var det klassfest för oss naturvetare som gick ut gymnasiet på Torsbergsskolan i Bollnäs 1982. Festen var här i Edsbyn så det gick bra att vara med lite till och från trots att frugan jobbade kväll. Huvudvärk grumlade det hela som vanligt, men det var faktiskt riktigt roligt att träffa de som var där. Det var drygt 20 år sedan jag såg de flesta av dem. Några fick man till och med sitta och grunna i smyg på vem det var och vad de hette. Jag blev i alla fall igenkänd trots 40 kg extra och ändrad frisyr från burrigt, långt och okammat hår till tunnhårig och snaggad. Inte ens skägget lurade någon.

Lite stack det väl till när jag insåg att en tredjedel av de andra är läkare och en annan tredjedel chefer av något slag. Själv är man en arbetslös och sjuklig praktikant. Inte alltid livet blir som man tänkt sig. Kanske är det straffet för att jag var den ende som struntade i att skaffa studentmössa till examensdagen. Alltid bra att få tillfällen att ta en funderare över vad man vill med sitt liv se saker och ting med lite större perspektiv. Några saker kan jag se tillbaka med glädje på ändå. Framför allt åren i Kenya, familjen och att jag hittade hem till Katolska Kyrkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar