lördag 5 maj 2012

Varför heter Micke Leijnegard?

Såg Micke Leijnegard som gäst på Go´kväll. Minns honom som en mycket trevlig kille i Betelförsamlingen i Runemo på tidigt 80-tal (eller var det sent 70-tal?). Inga divalater alls trots den väldiga karisman han hade. Sångare och basist i det lokala rockbandet Nardus och omsvärmad av alla tjejer. Mycket hygglig och snäll även mot oss mer nördiga typer i Betels ungdomsskara. Minns i och för sig hur han och hans bröder gjorde bort mig lite under en innebandymatch. Jag var stabil högerback i Betels korplag. De satt på läktaren och skanderade "Vi vill se Lachen vinka! Vi vill se Lachen vinka!" Efter ett tag gav jag efter för publiktrycket, varpå de gick över till att ropa "Diva! Diva!" till mig. Jag har väl alltid varit lite lättlurad och godtrogen...
De hette Johansson från början. Micke berättade en gång för mig varför han bytte till Leijnegard. Han jobbade som journalist och det fanns fler Mikael Johansson i den branschen. Han valde då ett nytt namn genom att ta sin fars och mors initialer. Lars Erik Ingemar Johansson + Gerd(?) Anita Dahrén blev Leigad. Ett extra R snyggade till det lite till Leigard, men det var redan upptaget så han la till -NE- i mitten också.

4 kommentarer:

  1. Det märkliga är att han talar så lite om sitt kristna förflutna. Och inte heller om sin tid i Alfta (det var väl där han bodde?). Bara om Västerbotten och Skellefteå. Han var ju en ivrig evangelist och for runt med Micke Gustafsson (bor i Byn)och sjöng hade möten lite överallt i Hälsingland. Han var också med Barbro och Åke Wallin på nån form av envangelisationsresa till Spanien.
    Leif Ottenvang

    SvaraRadera
  2. Jag har för mig att han "talade ut" i en blaska för många år sedan. Rubriken var "Jag växte upp i en sekt" eller något liknande. Jag tror det var självaste Aftonbladet som det stod i. Jag tycker att han tyvärr har blivit lite slätstruken och tråkig med åren.

    SvaraRadera
  3. Googlade och fann intervjun i Aftonbladet:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10375670.ab

    SvaraRadera
  4. Tar du bort mina inlägg hörru?

    SvaraRadera