torsdag 2 juni 2011

Skogstur i slow motion

Idag blev det en liten åktur i slow motion på skogsvägar i fager sommarskrud avnjutandes favoritprogrammet Meny på bilradion. En kort paus för att be rosenkransen (Mysteriet om Jesu himmelsfärd dagen till ära). När jag kom hem var jag alldeles lagom hungrig av allt matprat.

Jag har för vana att ha cykeln med bak på bilen numera i fall jag blir sugen på en liten cykeltur också. Det resulterade i en sväng runt Timsjön förra veckan. Det är min barndoms bad- och fiskesjö strax utanför Edsbyn. Jag minns tydligt koblajorna och elstängslena som man var tvungen att passera innan man nådde den väldigt långgrunda västra sidan av sjön. Väl där blandades bad med mussel- och linålsjakt, saft och bullar, bråk med störiga brorsor och mete i Fullströmmen eller sjön. Ljuva barndomsminnen! Måste vara 35 år nu sedan jag var där.










Bilden är ett konstverk av Bertil Lindh och heter "Vid Timsjön"

2 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg somrarna vid Timsjön, precis som du beskriver det Kul! Och "kuligare" är att din syster inte blev omnämnd som störig :)

    SvaraRadera
  2. Igår träffade jag dottern till hon som såg till att vi inte blev en störig brorsa färre. Hennes mamma räddade lillebror från att drunkna i Timsjön. (Hon undrade om det var jag som höll på att mista livet den gången)

    SvaraRadera