onsdag 27 april 2011

Smultronvisslare och smultrontunga

Jag skickade in ett korsord till Budbäraren häromdagen med temat smultron. Fyra bilder med frågor om smultrontunga, Smultronstället, smultronträd och smultronvisslare i ett lite större kryss. (Någon som vet eller kan gissa vad en smultronvisslare är?)
Idag fick jag ett nytt uppdrag av dess redaktör att göra ett korsord i samma storlek till sommarens dubbelnummer. Ganska fria händer med temat, men gärna något bibelord som lösning var önskemålet. Hmm, vad ska hitta på då? Kanske något om Johannes Döparen som vi ju(?) firar vid midsommar.

Än så länge är korsordskonstruerandet bara på hobbynivå, men kanske gör jag en större satsning i höst för att komma från arbetslösheten. Jag ska kolla med Arbetsförmedlingen om de kan hjälpa till med någon typ av starta-eget-bidrag. Problemet är att huvudvärken fortsätter hindra mig att jobba heltid. Min affärsidé är att försöka sälja samma korsord till flera lokala tidningar. Då kan jag vara billig, men ändå få ut en bra ersättning för allt slit som det faktiskt är att göra bra korsord. Idén fungerade bra med kyrkoblad runt om i landet i alla fall. Jag tror det var 14 olika församlingsblad som använde mitt påskkorsord nu i vår. Tyvärr kommer de bara ut fyra gånger om året, men om man kan få bara hälften så bra respons bland vanliga lokaltidningar med ett korsord i veckan, så skulle det kunna bli lite kosing. Min systerson hjälper mig att få till en hemsida också, där man ska kunna köpa begagnade korsord för en billig penning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar